dilluns, de gener 26, 2009

Contracte amb Déu, de Will Eisner

Fa uns mesos em van demanar que parlés del còmic i la fe i no vaig trobar gaires referents. És per això que m’he començat a informar i llegir coses referents a aquesta temàtica. Un amic em va parlar d’un clàssic del còmic “Contrato con Dios”, de Will Eisner, i aquest nadal els Reis Mags van escoltar les meves súpliques i me’l van portar. Avui he acabat de llegir aquesta novel·la gràfica i he restat al·lucinat per la capacitat narrativa del qui fou el pioner d’aquest gènere que després ha tingut tant ressó amb obres com “Maus”, d’Art Spiegelman.
Més enllà de la qüalitat gràfico-narrativa de l’obra, excepcional, la temàtica pròpiament teològica també resulta molt interessant. “Contracte amb Déu” és una reflexió en clau autobiogràfica sobre el que s’anomena la Teologia de la Retribució, que respon a la màxima “porta’t bé i Déu t’ho recompensarà fent-te feliç en aquesta vida”. El problema d’aquesta teologia, que trobem tan sovint en els salms o en els proverbis, és que la relitat mostra que hi ha justos sofrents (és el cas del llibre de Job) i justos que els ha tocat ser-ho i mantenir-se amb fe en temps d’abundància i relativisme (és el cas del llibre del Qohèlet). Will Eisner va dibuixar aquesta novel·la uns anys després de la mort de la seva filla i la història no deixa de ser una projecció del seu dolor personal envers Déu, tot amarat de la pròpia religió jueva de l’autor. Potser molts només coneixeran en Will Eisner de passada com qui fou el creador de còmics com Spirit, que s’ha dut recentment al cinema, però jo em quedo amb “Contracte amb Déu” (en castellà editat per Norma Comics) com una forma d’expressió teològica perfectament vàlida per dialogar amb el nostre món contemporani més enllà de les carrinclones hagiografies a dos tintes que han passat per les meves mans.