Ahir va aparèixer
al telenotícies vespre de TV3 la notícia "L'assignatura
de religió introdueix les pregàries catòliques a Primària i no fa referència a
altres confessions", de la qual s'han fet ressó altres mitjans de
comunicació amb els articles "La
assignatura de Religió incorpora pregàries a Educació Primària i minimitza la
referència a altres confessions a Secundària" (ACN); "Pares
i sindicats critiquen que s'«adoctrini» en lloc d'educar" (El
Periòdico); o "Wert
tornarà a fer resar els alumnes de religió de 6 anys" (Ara). Fet que
ha provocat ja contestacions i explicacions de Carles Armengol (FECC) a
Catalunya Ràdio (aquí) o
un molt bon article de Francesc Riu "La classe de Religió: un
abans i un després".
M'he estat mirant al
BOE el currículum
de la ESO i de Batxillerat.
És cert que hi ha hagut un gir teològic en el currículum en detreniment de
l'antropològic. És a dir: es parteix més de la revelació (de Déu a l'home) que
de l'educació en el transcendent (de l'home cap a Déu). Un i altre posicioment
són "legals", complementaris, dins de la presentació de l'Evangeli i
han estat sempre presents al llarg de la història de l'Església (una història
que, per cert, "s'han ventilat" i ja ha desaparegut pràcticament del
currículum i que "abans", encara ara, es donava a 4rt d'ESO). Ara bé,
quan s'extrema només l'àmbit teològic, es pot reduir l'assignatura de religió a
catequesi: per altra banda, quan s'extrema només l'àmbit antropològic, es pot
reduir l'assignatura de religió a una fenomenologia de les religions o recerca
del sentit de la vida. Ja en vaig parlar anteriorment aquí.
No deixa de ser curiós que aquest nou gir "teològic" no tingui en
compte que la teologia es fa en relació amb les altres disciplines i s'opti per
una presentació autònoma o entotsolada del discurs de la fe.
En definitiva, per a
les poques escoles confessionals que funcionen a mode de "reducte de
cristiandat" (on es dóna per suposat que tots els alumnes i les seves
famílies respectives són catòliques parcticants) ja els va bé aquest nou currículum, com també
els aniria bé tornar al catecisme de "pregunta-resposta". Ara bé, per
la immensa majoria d'escoles confessionals, que estan a primera línia de
l'evangelització perquè per a molts dels seus alumnes (un 70% m'atreviria a
dir) l'escola serà l'únic lloc on tindrà contacte amb el cristianisme, aquest
nou currículum és un problema perquè no té en compte que evangeli vol dir
diàleg i aquest, en el nou currículum, brilla per la seva absència
(desapareixen les altres religions, desapareix la relació amb el judaisme i l'islam, desapareix l'ecumenisme, desapareixen els
mestres de la sospita, etc). No és d'estranyar que els alumnes generin més
"anticossos" vers la matèria o que hi hagi ordes religioses (no diré
noms) que, directament, passin del currículum de la CEE i es llencin a fer una
assèptica "Cultura Religiosa".
Dubto molt que les
editorials tinguin un nou llibre per al curs vinent, així que crec que encara
serà vigent la pàgina "CatReligió
a l'Aula" per una temporada (Gràcies a Déu!). Després haurem de veure si
aquesta llei Wert i el nou currículum de religió aguantaran gaire temps.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada