dijous, de febrer 26, 2015

El gir teològic del nou currículum de Religió i la manca de diàleg

Ahir va aparèixer al telenotícies vespre de TV3 la notícia "L'assignatura de religió introdueix les pregàries catòliques a Primària i no fa referència a altres confessions", de la qual s'han fet ressó altres mitjans de comunicació amb els articles "La assignatura de Religió incorpora pregàries a Educació Primària i minimitza la referència a altres confessions a Secundària" (ACN); "Pares i sindicats critiquen que s'«adoctrini» en lloc d'educar" (El Periòdico);  o "Wert tornarà a fer resar els alumnes de religió de 6 anys" (Ara). Fet que ha provocat ja contestacions i explicacions de Carles Armengol (FECC) a Catalunya Ràdio (aquí) o un molt bon article de Francesc Riu "La classe de Religió: un abans i un després".

M'he estat mirant al BOE el currículum de la ESO i de Batxillerat. És cert que hi ha hagut un gir teològic en el currículum en detreniment de l'antropològic. És a dir: es parteix més de la revelació (de Déu a l'home) que de l'educació en el transcendent (de l'home cap a Déu). Un i altre posicioment són "legals", complementaris, dins de la presentació de l'Evangeli i han estat sempre presents al llarg de la història de l'Església (una història que, per cert, "s'han ventilat" i ja ha desaparegut pràcticament del currículum i que "abans", encara ara, es donava a 4rt d'ESO). Ara bé, quan s'extrema només l'àmbit teològic, es pot reduir l'assignatura de religió a catequesi: per altra banda, quan s'extrema només l'àmbit antropològic, es pot reduir l'assignatura de religió a una fenomenologia de les religions o recerca del sentit de la vida. Ja en vaig parlar anteriorment aquí. No deixa de ser curiós que aquest nou gir "teològic" no tingui en compte que la teologia es fa en relació amb les altres disciplines i s'opti per una presentació autònoma o entotsolada del discurs de la fe.

En definitiva, per a les poques escoles confessionals que funcionen a mode de "reducte de cristiandat" (on es dóna per suposat que tots els alumnes i les seves famílies respectives són catòliques parcticants) ja els va bé aquest nou currículum, com també els aniria bé tornar al catecisme de "pregunta-resposta". Ara bé, per la immensa majoria d'escoles confessionals, que estan a primera línia de l'evangelització perquè per a molts dels seus alumnes (un 70% m'atreviria a dir) l'escola serà l'únic lloc on tindrà contacte amb el cristianisme, aquest nou currículum és un problema perquè no té en compte que evangeli vol dir diàleg i aquest, en el nou currículum, brilla per la seva absència (desapareixen les altres religions, desapareix la relació amb el judaisme i l'islam, desapareix l'ecumenisme, desapareixen els mestres de la sospita, etc). No és d'estranyar que els alumnes generin més "anticossos" vers la matèria o que hi hagi ordes religioses (no diré noms) que, directament, passin del currículum de la CEE i es llencin a fer una assèptica "Cultura Religiosa".


Dubto molt que les editorials tinguin un nou llibre per al curs vinent, així que crec que encara serà vigent la pàgina "CatReligió a l'Aula" per una temporada (Gràcies a Déu!). Després haurem de veure si aquesta llei Wert i el nou currículum de religió aguantaran gaire temps.