(Participació en la presentació de l'estudi. Llibreria Claret. 17 Gener 2017.)
5_
Analogia de les funcions de la Religió Digital amb l'espai arquitectònic. Com
arquitecte m'he trobat en casos de reforma d'espais, per exemple temples
parroquials o capelles escolars, en els quals el seu programa i el tipus de
relacions o activitats humanes que han d'acollir són anàlogues als usos de la
Religió Digital citats a l'estudi: organitzar la vida de fe i les seves
pràctiques, la comunicació inter i intrapersonal (és a dir, les dimensions
horitzontal-comunitària i vertical-transcendent), la plasmació i transmissió
d'uns continuts de fe en un llenguatge espaial entenidor pels joves usuaris,
etc. Generalment m'ajuda a projectar
millor quan disposo d'un programa diguem-ne "pastoral" perquè,
seguint l'axioma de Sullivan "la forma segueix a la funció", és
difícil projectar espais des de l'abstracció total, des d'un misteri noumènic o
un primitivisme transcendental (que és el que feia Le Corbusier en les seves
obres religioses, especialment a la Capella de Ronchamp). Això em fa pensar
que, de la mateixa manera que als arquitectes ens ajuden les mediacions religioses
a l'hora de projectar un espai, les eines de la Religió Digital haurien de fer
visible d'alguna manera la seva pròpia especificitat i manera de relacionar-se
amb els homes, el món i el transcendent més enllà de emprar tal o qual eina o
recurs digital. Penso, per exemple, en un portal que no apareix citat a
l'estudi, "Pregaria.cat" (possiblement perquè els seus usuaris són
adults, tot i que hi apareixen continguts adreçats a infants joves com "La
colla d'amics de Jesús", el "Prega-Rock" o "l'Evangeli en una
vinyeta". Sigui com sigui ho trobo molt significatiu). En la creació del
portal citat es va veure necessari incorporar l'apartat "Actua"
perquè es volia defugir una visió merament espiritualista de la pregària que no
té en compte la dimensió de la lluita per la justícia inherent a la fe en el
Crist. Semblantment també passa en l'arquitectura religiosa, que sovint és
vista només com un actiu escleròtic patrimonial o una peça més de la indústria
del turisme, i no reflecteix de forma actualitzada la seva dimensió social. Per
sort tenim notícies com la d'aquests dies en que s'han obert els temples (com
el de Santa Anna) per acollir gent del carrer durant les nits de l'onada de
fred. Crec, en definitiva, que seria un bon exercici pensar aquests espais
virtuals en diàleg amb el que són i representen també els espais físics i
mentals de les religions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada