Aquesta setmana m’he trobat en un parell d’ocasions
amb llàgrimes a l’aula, unes d’un alumne i unes altres, inesperadament,
pròpies. En les dues ocasions el fet s’ha produït a les classes de religió, una
assignatura “maria” de la qual no es preveu que la gent plori com una “maria
magdalena”.
L’alumne en qüestió plorava per haver suspès la
primera avaluació de religió de quart curs de l’ESO. Em va demanar parlar
finalitzada la classe. Plorava perquè ell mai havia suspès la religió i perquè
creia que s’havia d’avaluar d’una altra manera, perquè ell anava a missa cada
setmana perquè volia i que participava en els grups de confirmació, etc. Jo li
vaig argumentar, amb tota la tendresa del món, que una cosa eren els conceptes
que marca el currículum de la Conferència Episcopal Espanyola (dels quals és
impossible donar-los tots amb només una hora a la setmana) i una altra la vivència
de la fe, que quedava fora de la meva avaluació personal, ja que no puc aprovar
a un creient i suspendre a un alumne ateu o agnòstic. També li vaig recomanar
que, si de debò vivia la fe, això l’hauria d’animar a estudiar l’assignatura i
no suspendre l’examen amb un 2,5. L’alumne se’n va anar prou reconfortat tot
donant-me la raó. Ara hauré de pensar quin tipus de treball caldrà que faci per
recuperar l’avaluació...
La segona ocasió es va produir a la meva
classe de religió de primer de batxillerat. Havia donat el pensament ateu de
Karl Marx i com la fe respon a aquesta “doctrina aliena a la fe”, en paraules d’un
professor de teologia moral, visualitzant el capítol de “El convidat” on l’Albert
Om entrevista a la Victòria Molins. Potser no m’hi hauria d’haver arriscat,
però vaig decidir fer un “streap-tease espiritual” i els vaig començar a parlar
de la meva experiència com a voluntari amb Sor Genoveva i al projecte Sostre, a
la Barceloneta. Quan vaig treure el paperet dels avisos que encara guardo de la
meva darrera nit a sostre i el vam llegir mentre anava explicant per què un
dels usuaris necessitava que li posessin bolquers a la nit, per què un altre
havia de prendre medicació i per què havia d’anar a buscar el sopar a la casa d’una
veïna, no vaig poder reprimir emocionar-me amb el record d’aquells que havia
sentit tan propers i em van saltar les llàgrimes. Els alumnes van quedar parats
i després em van agrair la confiança i la classe. Quan era jove no tenia la
llàgrima tan fàcil. Serà que em faig gran? Sigui el que sigui, agraeixo que
encara tingui viu el record encara que miraré de controlar-me més una altra
vegada.
3 comentaris:
Mostrar-nos tal com som i sentim és el millor testimoni que podem donar als nostres alumnes. Yolanda
A mi em passa igual, amb l'edat em vaig tornant fredolica i ploranera, i les dues coses són ben incòmodes!
També m'ha passat, alguna vegada emocionar-me a classe. Se com et sents.
Eloi, m'encanta haver retrobat el teu blog! A mi també se m'han saltat les llàgrimes llegint-te! Una forta abraçada!
Publica un comentari a l'entrada