Xerrada a la Parròquia
de la Concepció. Grup de Joves. 2 Juny 2013, Festivitat de Corpus Cristi.
Marc general:
·
Comentari al mapa conceptual “MCS i Pastoral” (IREL 2012. Site de l’assignatura)
·
Article: “Las
redes sociales, nuevos espacios en una nueva cultura” (Vida Nueva)
·
El Vatican Blog Meeting (Maig 2010). Dels sites, blocs, facebook i
twitter... el camí endogàmic inevitable?, Una colla de “freaks” cristians?
Exemples a Catalunya:
Canals oficials:
· News.va : El portal de referència
eclesial universal.
· Radio
Estel + Catalunya Cristiana : Actualització dels MCS tradicionals. Un
bon llegat que cerca posar-se al dia.
·
Webs dels bisbats + Full
Dominical : Un intent de 2.0 malgrat la poca agilitat
pròpia d’una institució tan gran. Amb més impacte del que sembla.
·
Signes dels temps : Un espai privilegiat en l’àmbit
televisiu.
·
@PapaFrancesc,
@Pontifex_es
: La twitterització vaticana. Si el Papa piula, com no piularan els cardenals,
els bisbes, els capellans, les monges... i nosaltres!
Canals
extra-oficials:
·
FocNou.cat : La primera blocsfera cristiana catalana. Quan el
paper ja no ho aguanta tot (Relat d’una mort anunciada).
·
Flama.info: El primer intent de
portal temàtic cristià a Catalunya.
·
CatalunyaReligio.cat (CatReligioTV,
CatReligio a l’Aula) : El portal de referència (des de 2009.
Articles, opinió, recull de premsa, recull de recursos, filosofia d’aglutinació,
etc) i les seves aplicacions.
Pregària i pastoral
a la xarxa:
·
Delegacions de joves dels bisbats (BCN, Tar)
i SIJ
(Secretariat Interdiocesà de Joves). Múltiples recursos, propostes, i bon
treball en xarxa.
·
Pregaria.cat (Espai Sagrat, el
primer web de pregària. La posada en marxa de la Companyia de Jesús. La
iniciativa de “La pregària virtual”. La iniciativa del “Prega-Rock”. La
iniciativa de les “Vinyetes Dominicals”. La iniciativa de “La colla d’amics de
Jesús”). TSKV.cat
: el site de la pastoral juvenil de la SJ.
·
Evangeli.net
(La “rèplica” de pregaria.cat des de l’Opus Dei)
·
Universitaties.cat
: El site de referència de la pastoral universitària (Casal
Loiola, en l’àmbit de la SJ).
Els esdeveniments
mediàtics: o es repliquen i “s’inculturen” (Catho style), o bé es
creen (Padre Jony). Ara bé, cal tenir en compte que també som “carn mediàtica”
(“No mires MTV”: “Amo a Laura”, “Benedicto X-V-palito”, etc).
Apunts per
l’actitud dels cristians a la xarxa:
·
Realitat = Actualitat +
Virtualitat (Virtual no és “irreal”). La fe no pot restar només en el camp de
l’actualitat si de debò vol ser “real”.
·
L’actitud dels cristians a la
xarxa ha de ser evangèlica com també ho ha de ser la pròpia vida. Cal una
coherència entre missatge i missatger, només així es crea un “esdeveniment”.
Una comunicació significativa es dóna a través d’un testimoniatge significatiu
(sense complexos, autèntica, però tampoc inquisitorial, que defugi de les
capelletes, etc)
·
Cal no perdre de vista la
presència a la xarxa com una extensió de la corporeïtat. Sóc jo mateix/a qui es
comunica i utilitzo els MCS com també utilitzo el meu propi cos o altres
mitjans. Recordar la importància del “Ground”
(presentació, entorn, posada en escena, etc)
·
La comunicació a la xarxa és
multidireccional, això implica treballar per espais de diàleg i trobada. El fanatisme
sectari només atrau als convençuts.
·
No et preocupis si alguna vegada
et posen dins del calaix de “l’infoteniment”. (Informació + entreteniment +
“enfotre-se’n”), però mira de no restar-hi com un espectacle mediàtic
permanent.
·
Finalment, la regla d’or: no caure
en l’anonimat, en la revenja, en la comunicació visceral i immediata, etc. Mai
escriguis enfadat. Recorda allò de St. Agustí: “In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas” (En
allò necessari, unitat; en allò dubtós, llibertat; però en tot, caritat).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada