Semblançes: Les tres són d’origen jueu i van viure durant el primer terç del s.XX. Les tres vàren morir durant la segona guerra mundial. Etty i Edith van morir als camps de concentració nazis (de fet van coincidir al camp de concentracióholandés de Westerbork per poc temps), Simone va morir d’una tuberculosi (o d’un suïcidi perquè es va negar a menjar més del que menjaven els seus compatriotes francesos) a Londres. Les tres són dones cultes, amb estudis literaris o filosòfics. Les tres van anar fent una aproximació al cristianisme molt interessant. Les tres ens han deixat escrits que són objecte d’estudi per a molta gent d’avui en dia.
Diferències: De les tres, només una es va convertir al catolicisme (Edith Stein) i ingressà a la vida religiosa (es feu carmelita), fins al punt que avui en dia és presentada com a model per “l’establishment” eclesial que l’ha elevat als altars (fins i tot el CCU – Centre Cristià Universitari – l’ha pres com a model i s’ha canviat el nom a “Centre d’Estudis Edith Stein”), doncs resulta que pot ser presentada com la deixeble de Husserl i una de les traductores de Sant Tomàs a l’alemany (ja se sap... tot el que sigui seguir l’escolàstica te bona premsa). És la que menys he estudiat ara per ara. Les altres dues són més heterodoxes. Simone Weil no va arribar a batejar-se i sempre manifestà dubtes davant el que ella anomenava el “patriotisme eclesial”. La seva formació vingué marcada pel laïcisme francés, els estudis filosòfics i el seu compromís anarcosindicalista, que la va dur a deixar la seva càtedra per anar a treballar com a obrera a la Renault. Els seus escrits toquen moltes tecles i, al no arribar a estar mai sistematitzats, resulten suggerents per a diferents camps de pensament. Alguns la reclamen com a “santa”, però sembla que això no serà possible. Etty Hillesum, per la qui tinc més simpatia ara per ara, ha restat oculta als estudiosos fins fa uns trenta anys perquè el seu principal i qüasi únic escrit és el seu diari que estava “lost in translation”. Etty tampoc va arribar a demanar el baptisme (tampoc va tenir oportunitat diria jo) però la seva relació amb Déu és d’una transparència que fa esgarrifar i plorar. Així com la Simone Weil parlava molt de la “dissort”, de seguir la Veritat en l’abaixament i la kènosi... i, coherent com era, ho duia a la pràctica amb un estoicisme esgarrifador, l’Etty Hillesum no és tan “neta” (penso, per exemple, en el seu abortament voluntari), no és tan “forta”, no és tan “intel·ligent”... però és qui millor explica i viu l’experiència de la dissort, una dissort que no s’ha buscat ella sinó que li ve donada.
Que aquest post serveixi per a que ens esperonem a conéixer més aquestes tres grans dones, crec que val la pena tant per les seves vides (especialment pels seus processos respectius d’atansament al fet religiós i místic amb fesonomia cristiana) com pels seus escrits.
1 comentari:
Encara no se com he vingut a parar a aquest blog, pero m'ha agradat molt :) felicitats Eloi! Si senyor, tres dones jueves que varen haver de fer front a reptes comuns en un temps dificil. Ahir precisament llegia sobre Hillesum. M'agradaria, si poguessin o/i tinguessis ganes que expliquessis mes sobre com veus la trajectoria d'aquestes 3 dones des del mon jueu cap al cristia. Rabbi Jordi Gendra-Molina. USA
Publica un comentari a l'entrada