dijous, de setembre 14, 2006

Etty Hillesum, patrona dels blocaires, pregueu per nosaltres

Ja és hora de cercar una bona patrona pels blocaires. Jo proposo a una tal Etty Hillesum, holandesa d’origen jueu que de 1941 a 1943 (any de la seva mort a Auschwitz) va anar escribint un diari personal que fou redescobert cap als anys vuitanta. El diari de l’Etty és una perla, un tresor de dignitat humana i de descoberta del Transcendent enmig de l’adversitat. En ell hi ha relats de caire filosòfic, àdhuc místic, però també de la vida qüotidiana a Amsterdam, de les seves relacions amb ex-amants, sobre la tasca d’escriptora, de les seves raons per a l’esperança... Sovint escribia de nit, esgotada pel pes del treball del dia i, en aquest sentit, s’assembla a molts dels blocaires d’aquí i d’arreu. Us deixo amb una cita del seu diari:

“Al tornar a casa, envoltada per la tebiesa de la nit, vaig trobar de sobte, de manera fugissera, una certesa que, en aquest moment precís en que tinc la ploma a la mà, s’ha tornat a esvair per complet: algun dia seré escriptora. Les llargues nits que passi escribint seran les nits més belles. Aleshores tot brollarà de mí: es vessarà de mí, en un fluxe ininterromput i sense fí, tot el que avui estic reunint en mí.” (26 maig 1942)

6 comentaris:

Anònim ha dit...

Ya basta de mujeres judías, no hay una mujer cristiana para tomarla como modelo. Queremos paradigmas propios y explícitamente cristianos.

Anònim ha dit...

Doncs a mi em sembla molt bé, sr. Eloi!!!! ja és hora que hi hagi més referents femenins dins l'església. I a veure quan l'esglesia deixa de ser tan masclista i accepta coses com el sacerdoci femeni.

Anònim ha dit...

Ja! Si no t'has asabentat, el mateix Crist era jueu! Què vol dir paradigmes explícitament cristians i propis? Què puc deixar d'aprendre de Gandhi que no m'ajudi a seguir el Crist i l'evangeli? No entenc aquests plantejaments particularistes i exclusivistes

Jordi Llisterri i Boix ha dit...

Jo proposaria Joan XXIII. Es mereix molt més que ser el nostre patró però res més semblant a un bloc que el seu Diari de l'ànima, tant pel contingut com per la constància.

hectorpal ha dit...

A la hora de elegir un patron, yo diria que tendría que ser un laico preferiblemente. Alguoien de la calle, que comente cosas, y que haya querido comunicar esas cosas. Juan XXIII bien, pero preferiria a esta chica por ser laico y mujer.

un saludo

Anònim ha dit...

No m'agrada la gent racista, ni l'odi que desprénn el primer comentari. I em cauen bé les victimes com l'Etty. En nom de la Pau i la Concòrdia mundial, crec que seria una bona patrona .

I aixó Jesus era jueu i durant els primers segles el cristianisme no es diferenacia gaire de la resta de "galileus"