Des del Gener de 2006, el Centre edith Stein per a Universitaris i Professionals - l’antic Departament de Teologia a la Universitat -publica una revista titulada “Valors Contemporanis”. M’han demanat que els escrigui un breu article per explicar què entenem per “Cel” i “Infern”. Aquí teniu el primer intent de redacció que segurament quedarà en esborrany. He agafat el títol d’una cançó de Els Pets, “Una estona de cel”, tot i que no he tingut prou espai per poder parlar-ne. Allà va!.
Diu la cita “un lloc per cada cosa i cada cosa al seu lloc”, i així uns es pregunten quin és el lloc de la justícia quan aquesta no es veu per enlloc i el profeta de torn diu que “Déu eixugarà les llàgrimes”[1]; d’altres es pregunten d’on treu l’home la força per a les seves accions i la resistència per a suportar les passivitats, i el salmista diu “l’ajuda em vindrà del Senyor, que ha fet el cel i la terra”[2]; i quan el poble bíblic es nega a fer imatges, la gent els pregunta “on és el vostre Déu?”[3] i ells responien “al cel, la casa de Déu”.
Totes aquestes respostes tenien com a marc la cosmosvisió ja superada de l’antigor, quan el món era un plà flotant sobre els oceans i hi havia set cels damunt els caps. Però això tampoc resulta un destorb per creure en “el cel”, doncs ja a la Bíblia aquest espai d’autenticitat troba ressó en el cor de l’home, en l’anhel de canviar el cor de pedra per un cor de carn[4].
Així doncs, on és ara aquest “lloc” d’autenticitat, de plenitud? El cel és una u-topia, certament, un projecte i un horitzó esperonador, però alhora és un Horitzó Habitat, que va més enllà de la mera funció progressista que apunta Eduardo Galeano: “La utopía es como el horizonte,si das dos pasos hacia él, él se mueve dos pasos más. ¿Y entonces para que sirve la utopía? Pues sirve para andar...”. Aquest desig d’un Horitzó Habitat despunta en diverses creaions de l’home, com ara la cançó “A l’horitzó”[5], del grup manresà Gossos: “vull esperar que a l'horitzó hi hagi algú, que m'escolti, que ens escolti a tots.”
A aquest Horitzó Habitat, però, com s’hi arriba? És qüestió d’esperar i quedar-se sentat a l’espigó del port tot mirant el mar com els protagonistes de “Los lunes al Sol”? És una tasca que depén enterament de la llibertat i esforç de la humanitat fins arribar al paradís materialista?. Al cel s’hi puja baixant a les entranyes de la pròpia existencia humana, fent el mateix recorregut kenòtic (abaixament) que els cristians hem ensumat amb el que anomenem “misteri de l’encarnació”. No per massoquisme ni estoicisme, sinó per amor. El cel cristià, lluny de la visió asèptica de cotó-fluix, està empolsat de la terra del servei, la mateixa terra que Jesús espolsa dels peus dels seus amics quan, just abans d’anar a preparar estances “a la casa del Pare”, els vol mostrar què és estimar. El cel és humil, té humus, toca de peus a terra.
(recomano la lectura de, “El Cel pot esperar?”, de Joaquim Menacho Solà-Morales, editat als Quaderns de Cristianisme i Justícia, nº 119)
[1] Isaïes 25, 8
[2] Salm 121, 2
[3] Salm 42
[4] Ezequiel 11, 19
[5] del treball “El jardí del temps”
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada