dijous, de març 07, 2013

Dissenyant un retaule per Sant Joan Baptista (2). Paisatge Bíblic.

Eren les quatre de la matinada quan el meu fill em va despertar i no vaig poder conciliar el son una altra vegada perquè em va assaltar a la consciència el que anava barrinant sobre el darrer encàrrec que ens havia arribat al despatx: fer un retaule per a l’Església de Sant Joan Baptista de Reus. Al matí, tot just aixecar-me vaig apuntar a la meva llibreta el que havia anat pensant, com qui prega, segons diuen els exercicis ignasians, “supino rostro arriba”. Heus aquí la segona  proposta presentada, amb el lema “Pa(i)satge Bíblic”. (veure proposta 1)

La segona proposta es basa en fusionar en un únic retaule un paisatge i diferents passatges bíblics referents a la figura de Sant Joan Baptista. S’opta per un retaule de 8m. de base per 12m. de llargada. El nombre 8 fa referència al dia escatològic, al dia de la ou-topia, al dia “que no té lloc”, etc. El nombre 12 fa referència a les 12 tribus d’Israel, però també als dotze apòstols i a les dotze portes de la Jerusalem Celestial, és a dir, a la oferta de salvació universal.
 
El paisatge escollit és el desert. Gràficament el desert és una línia a l’horitzó i Bíblicament aquest sempre ha representat un lloc de trobada amb Déu o un lloc de temptació. L’escena bíblica principal del retaule és el Baptisme de Jesús (Mc 1,9-11). Hem escollit aquesta perquè en ella es dóna la primera teofania bíblica en el NT (a l’evangeli de Mc) i ens permet una visualització de la Trinitat, així com del sagrament del baptisme i de la mateixa vida cristiana.
 
Pel que respecta al grafisme això ens porta a subdividir el retaule ens dues parts ben diferenciades: la terra i el cel. El terra arriba a una cota de quatre metres (quatre és el nombre de punts cardinals i sempre ha simbolitzat allò terrenal) i la resta (fins a 12 m) és el cel. Entre el cel i la terra, com a figura de mediació, s’hi disposaria la talla actual de St. Joan Baptista, de forma que quedaria a prou alçada per no destorbar al president de la celebració i tampoc massa alt per la vista dels fidels. (Seguir llegint)